Pazarlama talep ile arz arasındaki dengesizliği ortadan kaldırır. Bir mal veya hizmete aşağıda sayacağım şu talepler gösterilebilir.
- Negatif talep
- Sıfır talep
- Gizli talep
- Düşen talep
- Düzensiz talep
- Tam talep
- Aşırı talep
- Zararlı talep
Bu maddelerin tanımlarına gelecek olursak eğer tanımlarını da şu şekilde yapabiliriz.
- Negatif talep: Potansiyel müşteri mal veya hizmeti beğenmezler. Kötü deneyimler sonucu ürün veya marka imajı olumsuz etkilenir. Bunun sonucunda işletme ürünü yeniden tasarlar fiyatı düşürür, tutundurma kampanyaları ile olumsuz imaj silinmeye çalışır.
- Sıfır talep: Mal veya hizmete kayıtsız ve ilgisiz olma durumudur. Değerli olmayan veya uygun olmayan mallar için söz konusudur.
- Gizli talep: Pazarda olsa satın alınacak ancak pazarda bulunmayan ürünlere olan taleptir. Yeni ürünler geliştirilerek gizli talep karşılanmaya çalışılır.
- Düşen talep: Mal veya hizmete talep zaman içinde azalır (ürün yaşam eğrisi). Teknolojik gelişme ve değişim sonucu ürünler eskir ve tüketicilere eskiyen ürünlere rağbet etmezler yerine yeni ürünler geliştirilir.
- Düzensiz talep: Zaman bağlı olarak talep-arz arasına dengesizlikler oryaya çıkar. Talep çok karşılayamaz ve yeni rakipler ortaya çıkabilir.
- Tam talep: Pazarda olması istenen ideal durumdur. Amaç talebi mevcut seviyede tutmaktır. Ancak kolay ulaşılamaz zira işletmeler tam kapasitede uzun süre çalışamazlar.
- Aşırı talep: İşletmeler güçlerinin üzerinde karşılaştıklarında şu önlemleri alır: fiyat arttırma, mamulle birlikte sunulan hizmetleri azaltma, tutundurma çabalarını ve satış noktalarını azaltma (tersine pazarlama-demarketing). Amaç talebi tamamen yok etmeyip sadece işletmenin kapasitesi ile uyumlu hale getirmek.
- Zararlı talep: Pazarlamanın toplumsal ve ahlaki boyutunun olduğu asla unutulmamalıdır. Sigara ve alkollü içecekler zararlı olduğu bilindiğinden tüketiminin azaltılması ve hatta vazgeçirilmesine çalışılır.
Yayin icin tsk
YanıtlaSilYukarıdaki talep tiplerine birer örnek de eklerseniz süper olur, örneğin negatif talep için covid-19 aşısı gibi. Teşekkürler paylaşımınız için.
YanıtlaSil