7 Mayıs 2015 Perşembe

PAZARLAMA-TALEP ILISKISI


   Pazarlama talep ile arz arasındaki dengesizliği ortadan kaldırır. Bir mal veya hizmete aşağıda sayacağım şu talepler gösterilebilir.
  • Negatif talep
  • Sıfır talep
  • Gizli talep
  • Düşen talep
  • Düzensiz talep
  • Tam talep
  • Aşırı talep
  • Zararlı talep
         
   Bu maddelerin tanımlarına gelecek olursak eğer tanımlarını da şu şekilde yapabiliriz.
  • Negatif talep: Potansiyel müşteri mal veya hizmeti beğenmezler. Kötü deneyimler sonucu ürün veya marka imajı olumsuz etkilenir. Bunun sonucunda işletme ürünü yeniden tasarlar fiyatı düşürür, tutundurma kampanyaları ile olumsuz imaj silinmeye çalışır.
  • Sıfır talep: Mal veya hizmete kayıtsız ve ilgisiz olma durumudur. Değerli olmayan veya uygun olmayan mallar için söz konusudur. 
  • Gizli talep: Pazarda olsa satın alınacak ancak pazarda bulunmayan ürünlere olan taleptir. Yeni ürünler geliştirilerek gizli talep karşılanmaya çalışılır.
  • Düşen talep: Mal veya hizmete talep zaman içinde azalır (ürün yaşam eğrisi). Teknolojik gelişme ve değişim sonucu ürünler eskir ve tüketicilere eskiyen ürünlere rağbet etmezler yerine yeni ürünler geliştirilir.
  • Düzensiz talep: Zaman bağlı olarak talep-arz arasına dengesizlikler oryaya çıkar. Talep çok karşılayamaz ve yeni rakipler ortaya çıkabilir.
  • Tam talep: Pazarda olması istenen ideal durumdur. Amaç talebi mevcut seviyede tutmaktır. Ancak kolay ulaşılamaz zira işletmeler tam kapasitede uzun süre çalışamazlar.
  • Aşırı talep: İşletmeler güçlerinin üzerinde karşılaştıklarında şu önlemleri alır: fiyat arttırma, mamulle birlikte sunulan hizmetleri azaltma, tutundurma çabalarını ve satış noktalarını azaltma (tersine pazarlama-demarketing). Amaç talebi tamamen yok etmeyip sadece işletmenin kapasitesi ile uyumlu  hale getirmek. 
  • Zararlı talep: Pazarlamanın toplumsal ve ahlaki boyutunun olduğu asla unutulmamalıdır. Sigara ve alkollü içecekler zararlı olduğu bilindiğinden tüketiminin azaltılması ve hatta vazgeçirilmesine çalışılır. 























2 yorum:

  1. Yukarıdaki talep tiplerine birer örnek de eklerseniz süper olur, örneğin negatif talep için covid-19 aşısı gibi. Teşekkürler paylaşımınız için.

    YanıtlaSil